L1: Hospital de Bellvitge - Fondo. 30 Estacions. 20'7 km. |
Aquesta línia es pot considerar la via principal de la ciutat. Creua tres municipis: L'Hospitalet, Barcelona i Santa Coloma, tot i que també dóna servei a un sector de Badalona. La línia fou inaugurada el 1926 entre les estacions La Bordeta (ara desapareguda, entre Santa Eulàlia i Mercat Nou) i Catalunya, amb les estacions de Mercat Nou, Sans (Plaça de Sants), Hostafranchs, Espanya, Rocafort, Urgell i Universitat. La línia comptava amb un servei Catalunya-Espanya que acabava en una tercera via a l'estació d'Espanya que era un reforç per a l'exposició universal de 1929. Aquesta antiga tercera via ja no hi és però es pot observar el buit on era: el passadís que va cap als Ferrocarrils i la L8 a l'actual andana direcció Fondo.
La primera ampliació fou durant la II República des de Catalunya fins a Triunfo Norte (Arc de Triomf), amb Urquinaona i de Bordeta a Bordeta Cocheras. Posteriorment als mateixos anys 50 s'anà extenent, primer a Marina, després Clot, Navas i Fabra i Puig. Amb els anys 60 només s'amplia fins a Torras i Bages (1968). Ja l'any 1987 s'inaugura una extensió a Avinguda Carrilet, on connectà amb els FGC i el 1989 a Feixa Llarga (Hospital de Bellvitge). Per la banda Besòs, després de Torras i Bages, l'any 1983 arribà a Santa Coloma, i ja el 1992 fins a l'actual terminal Fondo.
La L1 és l'única de tot el metro de Barcelona que té una amplada de via ibèrica, és a dir 1674mm. Per això no hi circulen els mateixos trens que a les altres, sinó que té unes sèries especials per a ella, les 4000 i 6000, equivalents respectivament a les 3000 i 5000 de les línies L3 i L5.
Aquesta línia és la més ben connectada amb el servei de Rodalies, té fins a 7 enllaços amb Rodalies de Catalunya i 3 amb FGC. Travessa nodes tant importants com Catalunya, Espanya, Clot i la recentment inaugurada La Sagrera (La Sagrera - Meridiana per a Rodalies).
Els projectes per aquesta línia són de curta extensió però molt nodals. Es preveu que per la banda Llobregat creui el riu i arribi a l'estació intermodal del Prat de Llobregat, on confluiràn les línies L2, L9, R1, R4* i l'alta velocitat. Per la banda Besòs hi ha una ampliació en dues fases, la primera de les quals ja està projectada pel 2015 i són dues parades: Montigalà i Lloreda | Sant Crist. Per una data indefinida però dins del PDI 2010-2018 hi ha la finalització del tram amb Bufalà i Badalona Pompeu Fabra, on enllaçaria amb la L2.
La primera ampliació fou durant la II República des de Catalunya fins a Triunfo Norte (Arc de Triomf), amb Urquinaona i de Bordeta a Bordeta Cocheras. Posteriorment als mateixos anys 50 s'anà extenent, primer a Marina, després Clot, Navas i Fabra i Puig. Amb els anys 60 només s'amplia fins a Torras i Bages (1968). Ja l'any 1987 s'inaugura una extensió a Avinguda Carrilet, on connectà amb els FGC i el 1989 a Feixa Llarga (Hospital de Bellvitge). Per la banda Besòs, després de Torras i Bages, l'any 1983 arribà a Santa Coloma, i ja el 1992 fins a l'actual terminal Fondo.
La L1 és l'única de tot el metro de Barcelona que té una amplada de via ibèrica, és a dir 1674mm. Per això no hi circulen els mateixos trens que a les altres, sinó que té unes sèries especials per a ella, les 4000 i 6000, equivalents respectivament a les 3000 i 5000 de les línies L3 i L5.
Aquesta línia és la més ben connectada amb el servei de Rodalies, té fins a 7 enllaços amb Rodalies de Catalunya i 3 amb FGC. Travessa nodes tant importants com Catalunya, Espanya, Clot i la recentment inaugurada La Sagrera (La Sagrera - Meridiana per a Rodalies).
Els projectes per aquesta línia són de curta extensió però molt nodals. Es preveu que per la banda Llobregat creui el riu i arribi a l'estació intermodal del Prat de Llobregat, on confluiràn les línies L2, L9, R1, R4* i l'alta velocitat. Per la banda Besòs hi ha una ampliació en dues fases, la primera de les quals ja està projectada pel 2015 i són dues parades: Montigalà i Lloreda | Sant Crist. Per una data indefinida però dins del PDI 2010-2018 hi ha la finalització del tram amb Bufalà i Badalona Pompeu Fabra, on enllaçaria amb la L2.
Altres dades interessants de la L1 són la ubicació dels seus tallers, uns entre les estacions de Navas i La Sagrera, i els altres a l'antiga estació de La Bordeta.
(*) Actualment hi arriben les tres R2, però segons el pla de Rodalies del Ministerio de Fomento, les línies que hi passaràn després de les reformes seràn aquestes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada