L4: Trinitat Nova - La Pau: 22 estacions. 17'3 km. |
La línia 4 del metro ha estat des de que tinc coneixement, la més oblidada i descuidada del metro. Les altres línies sempre li han fet ombra. Les altres ostenten el títol de la més transitada, la més antiga, la més ben connectada... La L4 també té les seves particularitats, i no totes dolentes. Per exemple és la línia més veloç del metro, és a dir, que els trens circulen per ella fins i tot més ràpid que a la L9. També a la L4 s'hi troba el túnel de metro més antic en la seva construcció. Aquest és el túnel que passa per sota la Via Laietana, construit per l'ajuntament l'any 1908 si no m'equivoco, i al final passà a formar part del Gran Metro quan s'inaugurà un ramal des de l'estació d'Aragón (ara Passeig de Gràcia L3).
Sens dubte la L4 té molta història. Va nàixer, com bé us he dit, com a part del Gran Metro l'any 19XX i en romangué com a ramal des d'Aragón fins a Correos via Urquinaona i Jaume I fins l'any 1972, quan es clausurà. L'any següent es reobrí, però ja com a línia independent de la llavors ja "Línea III". La "línea IV" nasqué des de Joanic fins a Jaume I, tancant Correos, amb una estació independent que comunicaria posteriorment amb Aragón, Gran Vía. Així la línia quedava: Joanich, General Mola (Verdaguer), Gerona, Gran Vía (Passeig de Gràcia), Urquinaona i Jaime I. Al cap de molt poc s'hi afegiren Alfonso X i Guinardó - San Quintín per la banda nord, i Barceloneta per la sud. D'allà es volgué ampliar cap al Poblenou, i, tot i alguns problemes com una explosió i posterior incendi a la construcció del túnel, l'any 19XX la línia arribà a Selva de Mar amb les estacions de Ribera, Pedro IV, Luchana i Pueblonuevo.
Mentrestant a la banda nord es portà fins Roquetes (Via Júlia), on es construiren unes cotxeres.
Per finalitzar l'ampliació pel sud es portà la línia el 19XX fins La Pau i el 1985 fins a Pep Ventura, ja havent entrat a Badalona. L'última ampliació fou fins a Trinitat Nova, canviant el nom de Roquetes, l'anterior terminal, per Via Júlia, l'any 1999. Allà hi arribaria el 2003 la L11 i el 2008 la L3.
La línia comptava amb 26 estacions des de 1985 i era ja potent, tot i tenir un recorregut recargolat i tortuós que obligava els badalonins a menjar-se tota la costa per arribar a Urquinaona, el primer enllaç.
Però l'any 1997 la L2 arribà a La Pau, i tothom canviava de L4 a L2 per anar a Barcelona, era un trajecte que per arribar a Passeig de Gràcia t'estalviava Quatre parades i un quilometratge considerable. Així el 2002, després d'adaptar les estacions de Verneda, Joan XXIII (a aquesta també li canviaren el nom a Artigues | Sant Adrià), Sant Roc, Gorg i Pep Ventura, s'uní aquest tram a la nova línia.
Així, la L4 quedà amputada per un extrem. Però això obrí la porta a una ampliació més curta però més important: La Pau - La Sagrera. Amb 3 noves estacions guanyaria connexió amb totes les línies de Rodalies, molts regionals, mitjana distància, llarga distància i el TGV, el que li ha faltat sempre, connexió amb transports de llarg abast. Tot i ser tant vital, aquest projecte té molts problemes. De La Pau a Sagrera TGV encara no s'ha fet un túnel de només 300 on hi haurà l'estació de Santander. La resta fins a La Sagrera ja està acabat però... ara l'utilitza la L9. Com el pou d'on s'extreu la terra que es perfora al túnel de la L9 és quasi a tocar d'Onze de Setembre, va pel de la L4 per poder arribar a La Sagrera. Així que no veirem la L4 al macrointercanviador fins més enllà de 2014!
Per finalitzar l'ampliació pel sud es portà la línia el 19XX fins La Pau i el 1985 fins a Pep Ventura, ja havent entrat a Badalona. L'última ampliació fou fins a Trinitat Nova, canviant el nom de Roquetes, l'anterior terminal, per Via Júlia, l'any 1999. Allà hi arribaria el 2003 la L11 i el 2008 la L3.
La línia comptava amb 26 estacions des de 1985 i era ja potent, tot i tenir un recorregut recargolat i tortuós que obligava els badalonins a menjar-se tota la costa per arribar a Urquinaona, el primer enllaç.
Però l'any 1997 la L2 arribà a La Pau, i tothom canviava de L4 a L2 per anar a Barcelona, era un trajecte que per arribar a Passeig de Gràcia t'estalviava Quatre parades i un quilometratge considerable. Així el 2002, després d'adaptar les estacions de Verneda, Joan XXIII (a aquesta també li canviaren el nom a Artigues | Sant Adrià), Sant Roc, Gorg i Pep Ventura, s'uní aquest tram a la nova línia.
Així, la L4 quedà amputada per un extrem. Però això obrí la porta a una ampliació més curta però més important: La Pau - La Sagrera. Amb 3 noves estacions guanyaria connexió amb totes les línies de Rodalies, molts regionals, mitjana distància, llarga distància i el TGV, el que li ha faltat sempre, connexió amb transports de llarg abast. Tot i ser tant vital, aquest projecte té molts problemes. De La Pau a Sagrera TGV encara no s'ha fet un túnel de només 300 on hi haurà l'estació de Santander. La resta fins a La Sagrera ja està acabat però... ara l'utilitza la L9. Com el pou d'on s'extreu la terra que es perfora al túnel de la L9 és quasi a tocar d'Onze de Setembre, va pel de la L4 per poder arribar a La Sagrera. Així que no veirem la L4 al macrointercanviador fins més enllà de 2014!
paraules teves textuals "També a la L4 s'hi troba el túnel de metro més antic en la seva construcció" aquesta afirmació és falsa! el túnel més antic és el de "Lesseps - Liceu"
ResponEliminanoi, llegeix el blog de El Bandero (http://redferroviariabcn.blogspot.com/2010/02/el-primer-tunel-de-metro-de-barcelona-1.html).
ResponEliminal'he vist algun cop, esta molt Bé!
ResponEliminacom puc fer per rebre notificació quan em contestes perquè no he vist aquest comentari!
Ni idea, suposo que subscribint-te!
ResponEliminaSort amb el teu blog, que el vaig llegint!