L5: Cornellà Centre - Vall d'Hebron. 19'1 km. 26 estacions. |
Aquest servei, identificat amb un color blau mitjà és la segona línia transversal del Metro de Barcelona. Passa per tres municipis: Cornellà (Estació del Centre - Can Vidalet), L'Hospitalet (Pubilla Cases i Ernest Lluch al 2014) i Barcelona (Collblanc - Vall d'Hebron).
Per narrar la seva història és necessari esmentar la L2, que, tot i que només coincideixen a Sagrada Família, tenen molt en comú. El primer tram de la L5 que es posà en servei fou des de Vilapiscina a Sagrera (els noms de l'any 1959) i després fins Horta el 1968. Aquest tram era de la llavors L2.
Al cap de dos anys d'entrar en servei Horta s'inaugurà el tram Diagonal - San Ramón (Collblanc), aquest sí, de l'L5.
El projecte era que la L2 de Sagrera arribés a Sagrada Família i d'allà a Paraŀlel i la L5 prengués el camí de Clot fins Badalona.
Però per avançar aconeixements s'unificaren les dues línies uns anys després sota el nom de L5 (n'hi havia més de la 5 que de la 2 i van economitzar) i la 2 desaparegué. Aquest afer ens deixà una de les estacions fantasma més cèlebres: Gaudí, entre Sagrada Família i Sant Pau | Dos de Maig.
La línia seguí el seu curs i l'any X s'amplià de Collblanc a Sant Ildefons i l'any X d'allà fins a Cornellà (Cornellà Centre a partir de 2003).
Des de llavors seguí intacta fins la dècada dels 2000, quan després de 40 anys de projectes, es decidí de fer l'ampliació Horta - El Carmel - El Coll | La Teixonera - Vall d'Hebron. Fou l'any 2005 que succeí l'esfondrament del Carmel qie tots coneixem en un túnnel de maniobres i s'aturà dos anys la construcció. Es revisaren totes les obres del metro, implicant-hi també la L9, i finalment s'excavà el túnnel manualment. Aquest tram s'inaugurà el 30 de Juliol de 2010, i així és com roman la línia actualment.
L'únic projecte que està inclòs al PDI de la L5 és l'estació d'Ernest Lluch, amb connexió amb el Trambaix, que degut a la crisi el govern de CiU ha decidit suspendre fins com a mínim el 2014.
Independentment del PDI els veïns del municipi de Sant Boi reclamen que arribi fins l'altra riba del riu Llobregat, ja que Cornellà i Sant Boi estan molt mal comunicats. Aquest projecte, tot i semblar senzill (túnnel-pont-túnnel) és molt complicat, ja que la cua de maniobres de Cornellà Centre arriba a nivell de carrer i s'hauria d'enfonsar com a mínim uns 10 metres, el que comportaria fer una estació nova.
Per narrar la seva història és necessari esmentar la L2, que, tot i que només coincideixen a Sagrada Família, tenen molt en comú. El primer tram de la L5 que es posà en servei fou des de Vilapiscina a Sagrera (els noms de l'any 1959) i després fins Horta el 1968. Aquest tram era de la llavors L2.
Al cap de dos anys d'entrar en servei Horta s'inaugurà el tram Diagonal - San Ramón (Collblanc), aquest sí, de l'L5.
El projecte era que la L2 de Sagrera arribés a Sagrada Família i d'allà a Paraŀlel i la L5 prengués el camí de Clot fins Badalona.
Però per avançar aconeixements s'unificaren les dues línies uns anys després sota el nom de L5 (n'hi havia més de la 5 que de la 2 i van economitzar) i la 2 desaparegué. Aquest afer ens deixà una de les estacions fantasma més cèlebres: Gaudí, entre Sagrada Família i Sant Pau | Dos de Maig.
La línia seguí el seu curs i l'any X s'amplià de Collblanc a Sant Ildefons i l'any X d'allà fins a Cornellà (Cornellà Centre a partir de 2003).
Des de llavors seguí intacta fins la dècada dels 2000, quan després de 40 anys de projectes, es decidí de fer l'ampliació Horta - El Carmel - El Coll | La Teixonera - Vall d'Hebron. Fou l'any 2005 que succeí l'esfondrament del Carmel qie tots coneixem en un túnnel de maniobres i s'aturà dos anys la construcció. Es revisaren totes les obres del metro, implicant-hi també la L9, i finalment s'excavà el túnnel manualment. Aquest tram s'inaugurà el 30 de Juliol de 2010, i així és com roman la línia actualment.
L'únic projecte que està inclòs al PDI de la L5 és l'estació d'Ernest Lluch, amb connexió amb el Trambaix, que degut a la crisi el govern de CiU ha decidit suspendre fins com a mínim el 2014.
Independentment del PDI els veïns del municipi de Sant Boi reclamen que arribi fins l'altra riba del riu Llobregat, ja que Cornellà i Sant Boi estan molt mal comunicats. Aquest projecte, tot i semblar senzill (túnnel-pont-túnnel) és molt complicat, ja que la cua de maniobres de Cornellà Centre arriba a nivell de carrer i s'hauria d'enfonsar com a mínim uns 10 metres, el que comportaria fer una estació nova.
1er: Hi ha un error, les parades de Cornellà són de "C.Centre a Sant Ildefons" de Can boixeres a Collblanc és hospitalet" i la resta Barcelona.
ResponElimina2on: a sant ildefons va arribar el (23/11/1976) i a Cornellà centre (Cornellà) el (23/12/1983)
i 3er: no es pot portar cap a Sant Boi perquè quasi tota aquella zona son terrenys molt pantanosos (per això el nom de "les aigües")