dissabte, 9 d’abril del 2011

L8: Espanya - Molí Nou | Ciutat Cooperativa

L8: Espanya - Molí Nou | Ciutat Cooperativa. 11 estacions. 12 km.
Aquesta línia nasqué abans que qualsevol altra, però no enmarcada dins del que s'entenia al segle XX com a Metro. Era una línia que naixia a l'estació de Magòria i circulava per l'actual Avinguda del Carrilet fins que arribava a Cornellà, on creuava el riu Llobregat i passava per Sant Boi, Sant Vicenç dels Horts fins Martorell. Tot per superfície fins que l'any 1987 es creà una línia subterrània per la Gran Via, creuava Bellvitge i a Sant Josep prenia el mateix recorregut que la línia anterior. Llavors fou quan es crearen les actuals estacions d'Ildefons Cerdà, Gornal, Sant Josep i Almeda i Magòria, L'Hospitalet - Avinguda Carrilet i Cornellà Riera es soterraren. A Espanya havia arribat el 1926.

A partir de la riba esquerra del Llobregat continuà igual. Fou en el temps de la democràcia (però no sé quan) quan les línies de la Llobregat-Anoia prengueren els noms de suburbans i rodalies. Fóren els següents, naixent tots a Plaça Espanya:

S3 fins Molí Nou | Ciutat Cooperativa (a partir del 2000, quan fou inaugurada, abans no ho sé)
S33 fins Can Ros
S4 fins Olesa de Montserrat
S7 fins El Palau
S8 fins Martorell
R5 fins Manresa - Baixador
R6 fins Igualada

I aquí ve el veritable naixement de la L8. Amb l'entrada de segle, es decidí que les línies que quedéssin emmarcades dins la primera zona metropolitana serien "L", és a dir, considerar-les metro.

Això canvià la nomenclatura de les línies S3, U6 i U7 dels Ferrocarrils, que passaren a ser L8, L6 i L7 respectivament.

L'únic canvi des d'aleshores fou l'any 2007 quan s'inaugurà l'estació Europa | Fira per donar servei al nou pol econòmic creat al voltant de la Plaça Europa.

Està previst un canvi radical en la composició d'aquesta línia. Si ara té onze estacions i serveix per a recollir passatgers del Baix Llobregat per a Barcelona, passarà a ser la quarta línia transversal de Barcelona després de la L1, la L5 i la L9/L10, arribant fins el Besòs.

Totes les estacions de la Llobregat - Anoia, de la qual forma part la L8

Actualment només n'hi ha dues, la vermella i la blava, que serveixin com a transversals, i es nota en hora punta el seu estat crític de capacitat.

Amb la L9 s'hauria de crear un corredor importantíssim per la zona alta, però també és molt necessaria una altra que malli la xarxa per l'interior.

Així, la L8 continuaria més enllà d'Espanya i giraria amunt per arribar a Entença (L5), Francesc Macià (Zona espectacularment deficitària, només amb Tram), Gràcia (On enllaçaria amb L6, L7, S1, S2, S5 i S55, i amb un túnnel d'uns 100 metres també amb Fontana L3), Joanic (L4), Sagrada Família (L2 i L5), Glòries (L1) i Parc Central del Poblenou (que donaria servei al 22@). Fins aquí compartiria traçat amb la resta de línies Llobregat-Anoia (S33, S4, S8, R5 i R6) i a partir d'aquesta estació la L8 prendria una via independent passant per Cristòfol de Moura i Besòs Mar (L4) per arribar a Parc del Besòs (Tram).

Quan es finalitzi, la línia comptarà amb 21 estacions i serà molt utilitzada pel fet de creuar el centre de Barcelona esquivant els punts més caòtics d'aglomeració (Diagonal, Catalunya, Passeig de Gràcia) amb, per exemple, només 5 parades entre Espanya i Glòries, quan la L1 en té 7, el que la fa competitiva envers les línies clàssiques.

El govern actual ha esborrat del mapa tots els projectes de metro excepte la L9, però si me'n féssin escollir un que considerés essencial, aquest seria sens dubte el de la L8. Esperem que això no quedi en un calaix fins d'aquí mig segle.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada