dissabte, 16 d’abril del 2011

L13: Més enllà del Besòs


Aquesta línia va ser un altre projecte del PDI 2001-2010 com la L12 que no es dugué a terme, però en comptes d'emmirallar-se en la L9, aquest era una versió de la L11. Un metro lleuger que anés des de Badalona fins l'hospital Germans Trias i Pujol (Can Ruti), com a continuació de la L2 des de Morera, per a salvar el desnivell (l'hospital és a una muntanya) que no podia assumir un metro convencional.

Aquest projecte va sofrir canvis i ampliacions tot i no haver-se dut a terme mai. L'original contemplava tres estacions, desde Morera a Can Ruti amb Canyet com a intermèdia. Després, amb la construcció del tram lila de Pep Ventura a Badalona Pompeu Fabra es descobrí un fotimer de restes arqueològiques que bloquejaren la iniciativa de seguir fins Morera, i alguns proposaren la L13 des de Badalona Pompeu Fabra per Casagemes, Canyadó, Morera, Canyet i Can Ruti.

Posteriorment, amb el PDI 2010-2018 del tripartit la línia desaparegué i la L2 no passà de BPF.

Personalment crec que aquesta línia així com la plantejaven era una mica inútil, i el meu projecte el podreu veure en un altre post, que si me'n recordo, penjaré un enllaç aquí.

El color és una altra qüestió espinosa. La Generalitat proposà el rosa fucsia per simbolitzar una barreja de la L1, que en un futur també acabarà a Badalona Pompeu Fabra i la L2. Però els crítics han pensat (encertadament) que aquest color s'assembla massa a la L8, i més quan aquesta arribi a Besòs Parc.

 

dimecres, 13 d’abril del 2011

R11: La Línia del Vallès Central


Aquesta línia, una reivindicació històrica de certes parts del Vallès, ja va existir en el seu moment però va ser retirada. Ara, amb el monopoli dels busos Sagalés hi ha un servei prou eficient però clarament insuficient, i que ha creat un problema de mobilitat al Vallès Central.

Ja sabeu per posts anteriors que l'actual R11 la rebatejaria C1 per no ser Rodalies sinó Regional. Així doncs, aquest nou servei de Rodalies que proposo sortiria de Barcelona per La Sagrera TGV, venint de tres possibles orígens: Aeroport, Estació de França o Sants, en un futur pel tercer túnnel.

De La Sagrera TGV aniria a Sant Andreu Comtal, passaria pel ramal de les Aigües, Montcada Bifurcació, i allà seguiria el tram dr la R3 fins Santa Perpètua de la Mogoda, que es rebatejaria La Florida, ja que d'allà es separaria per anar l nucli de Santa Perpètua, amb una nova estació. D'allà passaria a Polinyà, Palau-Solità i Plegamans, Sentmenat i els serveis cada 30' acabarien a Caldes de Montbui. A partir d'allà, en una segona fase, la línia seguiria fins Sant Feliu de Codines, Sant Quirze Safaja, Castellterçol i finalment Moià. 



En la qüestió del color aquest seria rosa, és el color més primari que falta, ja que l'R8 i R9 serien taronja i verd llima i la R10 marró.
 

dilluns, 11 d’abril del 2011

Proposta de Nomenclàtor: Metro, Tram, Rodalies i Regionals



Metro:
L1 Hospital de Bellvitge - Fondo
L2 Paraŀlel - Badalona Pompeu Fabra
L3 Zona Universitària - Trinitat Nova
L4 Trinitat Nova - La Pau
L5 Cornellà Centre - Vall d'Hebron
L6 Catalunya - Reina Elisenda
L7 Catalunya - Avinguda Tibidabo
 
L8 Espanya - Can Ros (+S33)
L9 La Sagrera - Can Zam
L10 La Sagrera - Gorg
L11 Trinitat Nova - Can Cuiàs
L12 Catalunya - Les Planes (~S5)

Tramvia:
Sense modificacions
(Per a futures ampliacions, veure Projecte Tram)

Rodalies:
Després de la reorganització de línies
R1 Sant Vicenç / Vilanova - Mataró / Maçanet (per Pl.Catalunya)
R2 Sant Vicenç / Vilafranca - Granollers / Maçanet (per Pg.de Gràcia)
R3 (Castelldefels) / L'Hospitalet - Vic (per Pg.de Gràcia)
R4 Aeroport - Terrassa / Manresa (per Pl.Catalunya)
R5 Espanya - Martorell / Manresa (+S4)
R6 Espanya - Martorell / Igualada (+S8)
R7 Martorell / Cerdanyola UAB - L'Hospitalet (per Pl.Catalunya)
R8 Catalunya - Terrassa (S1+S5)
 
R9 Catalunya - Sabadell (S2+S55)
R10 Aeroport - Estació de França (per Pg.de Gràcia)

Regionals: (Catalunya):
C1 Barcelona - Portbou (R11)

C2 L'Hospitalet - Lleida (R12)
C3 Estació de França - Lleida (per La Plana - Picamoixons) (R13)
C4 Estació de França - Lleida (per Tarragona) (R14)
C5 Estació de França - Riba-Roja d'Ebre (R15)
C6 Estació de França - Tortosa (R16)
C7 L'Hospitalet - Puigcerdà (R3)
C8 Lleida - La Pobla de Segur (Línia FGC La Pobla)

Projecte Intercanviador Trinitat Vella


Aquesta estació, ara deixada de la mà de déu, es convertirà en un pol rellevant d'interconnexió un cop hi arribi la L3 des de Trinitat Nova.

Aquesta simple ampliació d'una sola parada farà que el trajecte entre Santa Coloma i Trinitat Nova passi d'11 parades amb dos transbords a 3 amb només un canvi.

Per arrodonir-ho i guanyar una interconnexió major, es podria ampliar la L9 des de Can Zam.
 

Així el meu projecte d'intercanviador s'aplicaria des de l'actual estació de la L1, on l'andana direcció Hospital de Bellvitge s'ampliaria com si fós una andana central, ja que així seria. A l'altra banda de l'andana s'hi aturarien els combois de l'L3 i l'L9 terminals.

Finalment hi hauria una altra via darrere de reforç.

Pla Rodalies 2015

Després de la crisi de Rodalies de l'any 2008 hi hagué molta desafecció envers la gestió que exercia el govern central a Catalunya.

Amb el traspàs del 2010 a la Generalitat no es solucionà el problema, però el servei d'informació millorà considerablement, així com també hi hagué certa ampliació dels horaris.

Llavors, dit sense embuts, el Ministerio de Fomento ens començà a llepar el cul amb videos publicitaris de les millores que es farien i amb cartells amb els projectes que es durien a terme. D'allò no hem vist encara res, i va per llarg, per això exposo aquí el llistat d'obres:

Després de l'adeqüació de Sant Andreu Comtal i certa normalització a la línia R2, es reordenaran els serveis de Rodalia:

Rodalies per Barcelona al 2011
R1 actual
Molins de Rei / L'Hospitalet - Mataró / Arenys / Calella / Blanes / Maçanet
R1 al 2015
Sant Vicenç de Calders / Vilanova i la Geltrú / Castelldefels - Mataró / Arenys / Calella / Blanes / Maçanet


R2 actual
Nord: Aeroport - Granollers Centre / Sant Celoni / Maçanet
Centre: Castelldefels - Granollers Centre
Sud: Sant Vicenç de Calders / Vilanova i la Geltrú / Castelldefels - Estació de França
R2 al 2015
Sant Vicenç de Calders / Vilafranca / Martorell - Granollers Centre / Sant Celoni / Maçanet
 
R3 actual i al 2015
L'Hospitalet - Granollers Canovelles / La Garriga / Vic
(+ampliació ~2015 L'Hospitalet / Sant Boi / Castelldefels)


R4 actual
Sant Vicenç de Calders / Vilafranca / Martorell - Sabadell / Terrassa / Manresa
R4 al 2015
Aeroport - Sabadell / Terrassa / Manresa

R7 actual
L'Hospitalet - Cerdanyola / Martorell
R7 al 2015
Martorell / Cerdanyola - L'Hospitalet / Castellbisbal / Cerdanyola / Mollet / Granollers Centre

Rodalies per Barcelona després de la Reforma
 

dissabte, 9 d’abril del 2011

Projecte Tram



Tram Central:
Ernest Lluch (L5)
Camp Nou (L9 L10)
Zona Universitària (L3 L9 L10)
Palau Reial (L3)
Pius XII
Maria Cristina (L3)
Numància
L'Illa
Francesc Macià (L8 FGC)
Casanova
Londres
Diagonal (L3 L5 L6 L7 FGC)
Verdaguer (L4 L5)
Sicília
Pablo Neruda (L2)
Glòries (L1 L8 FGC)

T1 La Farga - World Trade Center
La Farga (L1 R)
Can Serra (L1)
Eivissa
Pubilla Cases (L5)
Ernest Lluch (L5)

Tram Central
Glòries (L1 L8 FGC)
Auditori | Teatre Nacional de Catalunya
Marina (L1)
Wellington
Ciutadella | Vila Olímpica (L4)
Estació de França (L4 R)
Passeig de Colom
Drassanes (L3)
World Trade Center

T2 Hospital de Bellvitge - Estació de Sant Adrià
Hospital de Bellvitge (L1)
Feixa Llarga
Famadas
Can Manso
Estadi Cornellà - El Prat
Cornellà Riera (L8 FGC)
Salines
Les Aigües
Cornellà Centre (L5 R)
Ignasi Iglesias
El Pedró
Montesa
La Sardana
Pont d'Esplugues
Can Clota
Ca n'Oliveres
Can Rigal
Ernest Lluch (L5)
 
Tram Central
Glòries (L1 L8 FGC)
Ca l'Aranyó
Pere IV (L8)
Fluvià
Selva de Mar (L4)
El Maresme (L4)
Fòrum
Can Llima
Central Tèrmica del Besòs
Estació de Sant Adrià (R)

T3 Llevant | Les Planes - Gorg
Llevant | Les Planes
Centre Miquel Martí i Pol
La Fontsanta
Bon Viatge
Fontsanta Fatjó
Les Aigües
Cornellà Centre (L5 R)
Ignasi Iglesias
El Pedró
Montesa
La Sardana
Pont d'Esplugues
Can Clota
Ca n'Oliveres
Can Rigal
Ernest Lluch (L5)
 
Tram Central
Glòries (L1 L8 FGC)
La Farinera
Can Jaumandreu
Espronceda
Sant Martí de Provençals
Besòs (L4)
Alfons el Magnànim
Parc del Besòs
La Catalana
Sant Joan Baptista
Encants de Sant Adrià
Sant Roc (L2)
Gorg (L2)

T4 Quatre Camins - Glòries
Quatre Camins (FGC)
Molins de Rei Centre (R)
Mariona
El Pla
Tirant lo Blanc
Sant Feliu Centre (R)
Sant Feliu Consell Comarcal
Torreblanca
Walden
Rambla de Sant Just
Hospital Sant Joan Despí | TV3
Montesa
La Sardana
Pont d'Esplugues
Can Clota
Can n'Oliveres
Can Rigal
Ernest Lluch (L5)
 
Tram Central
Glòries (L1 L8 FGC)

T5 Barceloneta - Estació de Sant Adrià
Barceloneta
Estació de França (L4 R)
Ciutadella | Vila Olímpica (L4)
Wellington
Marina (L1)
Auditori | Teatre Nacional de Catalunya
Glòries (L1 L8 FGC)
Ca l'Aranyó
Pere IV (L8)
Fluvià
Selva de Mar (L4)
El Maresme (L4)
Fòrum
Can Llima
Central Tèrmica del Besòs
Estació de Sant Adrià (R)

T6 Estació de Sant Adrià - Torribera
Estació de Sant Adrià (R)
Central Tèrmica del Besòs
La Mina
La Catalana
Sant Joan Baptista
Encants de Sant Adrià
Artigues (L2)
Salvador Dalí (L10)
Hospital de l'Esperit Sant
Can Peixauet (L9)
Plaça de la Vila (L1)
Parc d'Europa
Torribera

T7 Francesc Macià - Sants Estació
Francesc Macià (L8 FGC)
Josep Tarradellas
Sants Estació (L3 L5 R LD TGV)

Granollers i l'R2

La ciutat de Granollers ha arribat a un punt en què la seva mobilitat comença a ser ferragosa i complicada.

La quantitat de cotxes sumat a poques vies amples i l'existència d'una xarxa de transport públic (autobús) precària accentua aquest fet. Per a això, que jo no me'n estic, d'obres faraòniques, n'he pensat una per a Granollers.

Això podria haver estat en comptes de soterrar el tram de Montmeló, que està quedant una aberració de lleig i a més, no està soterrat del tot, i queda horrible.

La qüestió estaria en soterrar el tram entre Granollers Centre i Les Franqueses | Granollers Nord. Aquest trajecte ja està per sota del nivell de les edificacions de la zona i no caldria gaire obra, ja que, com qui diu, és fotre-hi un sostre al més pur estil Montmeló.

Complicat per l'afectació en la circulació, s'hauria de fer quan el corredor del TGV estigués acabat per desviar-hi els Regionals i Llarga Distància.

En cas de que s'hagués de parar la circulació tocaria fer-ho a l'estiu i s'hauria d'habilitar un servei d'autobus entre Granollers Centre, Les Franqueses i Cardedeu que garantís la continuitat, ja que l'estació de Franqueses només és un baixador i no permet la mobilitat dels trens entre les vies. El paper de terminal recauria a Cardedeu, que també té tres vies.

Deixant de banda l'afectació i l'execució, l'espai que quedaria sobre les vies serviria per desenvolupar un transport que serviria per descongestionar la capital vallesana: un tramvia urbà.

Aquest hauria de discórrer des del naixement del carrer Lluís Companys i baixar pel carrer de Colom per arribar a l'estació de Granollers Centre. Allà prendria el carrer Llevant per elevar-se i passar per sobre del corredor ara al descobert. Seguiria fins el carrer de Francesc Ribas i allà es bifurcaria. Un ramal aniria cap a l'estació de Les Franqueses | Granollers Nord i l'altre pujaria per Francesc Ribas fins Joan Prim, on giraria per trobar Torras i Bages i creuar el riu i acabar a Granollers Canovelles, enllaçant amb la línia R3 de Rodalies.


La funció més important d'aquest tramvia seria recollir la gent per a arribar a les diferents estacions de tren del municipi, tres, que estan mal conectades entre sí, i provocar una disminuició de l'ús del vehicle privat fins i tot de gent que l'utilitza per a anar a Barcelona.

També serviria d'enllaç entre les estacions de la R2/R11 i la R3, que actualment, la correspondència més propera és Sants, o els Sant Andreus amb una estació de metro pel mig.