divendres, 13 de maig del 2011

Pla del Tercer Túnnel per Barcelona


Barcelona té un dèficit immens en qüestió de Rodalies. No parlaré de com de malament està la cosa, sinó que presentaré una proposta que no és pròpia, sinó de la PTP, però amb modificacions personals.

El Ministeri de Foment vol fer quelcom una mica rocambolesc, que és ampliar el ramal Cornellà - Sant Boi - Castelldefels cap a Esplugues i Zona Universitària, i baixar pel túnnel de Diagonal fins a Glòries.

Això seria un follon perquè no desencallaria els túnnels actuals, ja que només hi podria passar l'R3.

Així la nova proposta és un túnnel que sortís del futur intercanviador de La Torrassa i pujaria cap a Les Corts, on faria correspondència amb L3. La següent parada anant per la Travessera seria Francesc Macià (L8, FGC Llobregat-Anoia i Tram) o Gràcia (L6, L7, L8, FGC Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès). Jo aposto per Gràcia.

La següent, continuant per la Travessera seria Joanic (L4) i d'allà a La Sagrera (L1, L4, L5, L9, L10 i Rodalies).

Aquí només enllaçaria amb Rodalies en correspondència, però on tornaria a connectar amb Rodalies seria a La Sagrera TGV.

A aquest traçat s'hi podrien desviar totes les línies excepte les que passin per la Meridiana, que en un futur només seran l'R4 i l'R7, ja que R1 i R2 ja passen per Sant Martí, i l'R3 també hi passarà i enllaçarà a Montcada amb R4 i R7 pel ramal de les Aigües.

Per als que diguin que són massa estacions (que no serieu els primers) us dic:

Túnnel Catalunya:
1. La Torrassa
2. Sants
3. Catalunya
4. Arc de Triomf
5. El Clot - Aragó
6. La Sagrera TGV
Connexions: L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7, L9, L10, FGC B-V.

Túnnel Aragó:
1. La Torrassa
2. Sants
3. Passeig de Gràcia
4. El Clot - Aragó
5. La Sagrera TGV
Connexions: L1, L2, L3, L4, L5, L9, L10.

Túnnel Travessera:
1. La Torrassa
2. Les Corts
3. Francesc Macià / Gràcia
4. Joanic
5. La Sagrera
6. La Sagrera TGV
Connexions: L1, L3, L4, L5, L6, L7, L8, L9, L10, FGC B-V, FGC L-A.


Estat de les Obres L9: Maig 2011

Colors vius: en servei. Colors clars: tunelat. Color negre: per tunelar.
Tuneladora Zona Franca: Avariada des de fa dos mesos sota l'institut Bisbe Berenguer, al carrer Aprestadora.

Tuneladora Pedralbes: GISA va rebre una carta per la que s'havia d'aturar la tuneladora. Estarà així sis mesos.

Tuneladora Guinardó: Aquesta tuneladora jo pensava que estava aturada per manteniment, però ara no en diuen res, suposo que està en funcionament. Sigui com sigui, està prop de Sanllehy.

L'estat de les estacions en sí no el sé, perquè aquest nefast conseller, en matèria de comunicació només sap enviar tweets, però no es deslloma ni en contestar ni en informar pel bloc de www.gencat.cat/ptop/

Només us puc dir que les estacions paralitzades són:
Ciutat Aeroportuària (L9)
Eixample Nord (L9)
Motors (L10)
Zona Universitària (L9 i L10)
Campus Nord (L9 i L10)
Manuel Girona (L9 i L10)
Prat de la Riba (L9 i L10)
Sarrià (L9 i L10)
Mandri (L9 i L10)
El Putxet (L9 i L10)
Lesseps (L9 i L10)
Muntanya (L9 i L10)
Sanllehy (L9 i L10)
Guinardó | Hospital de Sant Pau (L9 i L10)
Plaça Maragall (L9 i L10)

Per la resta no sé com van les coses des de que va marxar Joaquim Nadal.

diumenge, 1 de maig del 2011

Señalización del Metro de Lima

Cuando vi las fotos del Metro de Lima en www.limametro.blogspot.com estaba impaciente para ver alguna cuando pusieran las placas de las estaciones y se viera cuál sería el aspecto de la señalización. Para mi disgusto vi cómo la estación Jorge Chávez había estado decorada con unas señales que no eran ni del color que corresponde a la línea ni tiene las características necesarias como un termómetro de la línea para indicar todas sus estaciones.
Ésta es mi propuesta, inspirada claramente en el Metro de Viena y de Barcelona.

divendres, 29 d’abril del 2011

Explicació sobre les deficiències de la R2

Estic al tren i tres dones estan discutint sobre com de malament va la línia R2 de Rodalies en la seva part nord (Barcelona - Sant Celoni).

Les queixes que ténen són les següents, però em fa vergonya dir-lis res perquè el tren va ple.

• "Baixa molta més gent a Cardedeu que a Granollers, haurien de portar tots els que acaben a Granollers fins Sant Celoni".

El problema està en què a Sant Celoni no hi ha una platja de vies tan extensa com per aparcar tots els trens que actualment romanen a l'estació de Granollers Centre. Òbviament la freqüència es podria augmentar, però no es podria doblar i aniria dessincronitzada amb la freqüència de pas entre Clot i Granollers.
• "Fa uns anys, jo anava de Cardedeu a Barcelona molt més rapid que ara. Aquest és el progrés" 
Actualment s'estan fent obres de millora a l'espai que ocuparà la macroestació de la Sagrera, i al ser les vies provisionals, la velocitat dels trens es veu afectada. Aquesta situació es produeix fins passat el nus de la Trinitat, i fa que els horaris s'hagin relaxat entre 5 i 10 minuts.

També a l'alçada de Montmeló les obres de soterrament de la línia de Rodalies i la línia del TGV provocaran, fins que es construeixi el calaix definitiu de la R2, un cert ralentiment en la velocitat dels trens.

• "Jo el que no entenc és la parada que fa el tren entre El Clot - Aragó i Passeig de Gràcia. No sé si es para a saludar l'àvia o què, perquè és tot recte"

El problema que té tota l'R2 des de l'inici a Sant Vicenç de Calders fins Maçanet és que utilitza el corredor del Mediterrani, per on passen els trens Regionals, Mitjana Distància i Llarga Distància. (No passen pas per la costa perquè a partir d'Arenys és via única). I el problema de l'aturada al túnnel és quelcom similar. Com els Regionals R13, R14, R15 i R16 comparteoxen via amb l'R2 des del sud fins Passeig de Gràcia (des d'on es desvien per anar a Estació de França, la seva terminal), el tren en direcció Aeroport a vegades coincideix smb un que surt de l'Estació de França i s'ha d'esperar fins que entra al túnnel d'Aragó. Aquesta és l'explicació, tot i que l'error és humà perquè no es modifiquen els horaris.

Tot i així, el problema desapareixerà quan totes aquestes línies finalitzin a la nova estació Sagrera, i no es bifurcaran amb la R2.

dimarts, 26 d’abril del 2011

La Gran Retallada


CiU va de mica en mica. Va alternant. Primer una polèmica estúpida, després una retallada. Un bon exemple: Rigau censura l'actitud de nens que van a un concert i després treu la sisena hora.

Ara la retallada ha tocat a la L9 del metro. Després de paralitzar les estacions de Ciutat Aeroportuària, Eixample Nord, Motors, Manuel Girona i Muntanya, ara treu, amb la mateixa excusa, totes les del tram central fins nou avís.

Així, queden paralitzades les estacions de Campus Nord, Prat de la Riba, Sarrià, Mandri, El Putxet, Lesseps, Sanllehy, Guinardó | Hospital de Sant Pau i Plaça Maragall, no sé si la nova de La Sagrera.

Tot i això, les tres tuneladores en marxa continuaran perforant. Una és arribant a Prat de la Riba, i ha d'arribar a Mandri. La segona és entre Guinardó | Hospital de Sant Pau i Sanllehy, i es troba aturada per tasques de manteniment, segons el DTS. La tercera, i més endarrerida, és entre Ildefons Cerdà i Provençana, i també es troba en manteniment.

Diuen que no s'aturaran, però això tampoc és clar segons molts mitjans de comunicació com el Periódico o associacions com la PTP.

La qüestió està en la importància d'aquest tram, el III, que és el més vital per la mobilitat a Barcelona, ja que seria una tercera via Llobregat-Besòs que descarregaria la L1 i la L5, ja a dia d'avui coŀlapsades. A part de la mobilitat de riu a riu, també compta amb intercanviadors tan vitals com Sarrià (L6, S1, S2, S5 i S55), Lesseps (ja a més del 90% completada) o Guinardó (al 95%).

Tot i semblar-me una incoherència monumental que aturin les estacions centrals, podria arribar a entendre si es fés deixant-hi almenys els 4 intercanviadors i que les altres estacions s'anéssin inaugurant paulatinament mentre la línia funciona com un exprés.

Però no es pot esperar inversions en infrastructures d'un govern que prefereix retallar la sanitat o l'educació abans que mantenir l'impost de successions o l'IRPF com eatava a les classes altes.

Benvolguts frikis del metro, això és un govern de dretes. El que ha votat la ciutadania, el que es mereix, i aquest és el metro que tindrem al final de la legislatura.
L1 igual
L2 igual
L3 igual
L4 igual
L6 igual
L8 igual
L9 i L10 potser obren la pota sud

dimecres, 20 d’abril del 2011

La Rambla de Sants

@hereu2011 Jordi Hereu 2011  
Barcelona guanyarà una rambla de 700 metres gràcies a la cobertura de vies de metro i tren de Sants http://goo.gl/tCNPU

En dues paraules: Xapussa Electoralista.

Aquí us deixo la meva proposta. Per a la superfície tinc una idea, el que passa és que no tinc cap programa per a desenvolupar-la. El que no m'agrada del projecte de Jordi Hereu és que es vulguin fer caixes per a semisoterrar vies. 

O es fa bé o no es fa. Això que proposo no és un projecte faraònic a l'estil de la L9 ni molt menys, només són pocs quilòmetres i així es solucionarien els problemes de tenir una artèria que talla la ciutat en dos. Siguin vies, o una rambla elevada i poc pensada per als veïns, només per a que no vegin les vies. Una cutrada mal ideada.

Si algun dia em ve la inspiració divina, dibuixo un esboç de la idea en superfície. A més, la meva proposta no afecta Can Vies.


Mapa amb les línies, pous, cotxeres i estacions sobre el terreny.

Mapa dels pous, les estacions, les línies i les cotxeres sense mapa.

Mapa de l'abast de la proposta en superfície. La proposta en el subterrani és la de dalt.

Mapa de les zones a tractar. Es divideix en 6 apartats en què l'obra a l'interior seria una, però a la superfície es tractarien per separat. Cornellà - Terminal, L'Hospitalet Centre, Sant Josep, La Torrassa, Gornal, Santa Eulàlia i Barcelona.

dissabte, 16 d’abril del 2011

L12: Més enllà del Llobregat


Aquesta línia fou un projecte endegat per l'últim govern de Convergència i Unió abans de l'inici del tripartit. Estava pensada per ser de l'estil faraònic de la L9 i uniria Sarrià amb Pedralbes, Esplugues, Sant Just Desvern, Sant Joan Despí, Sant Feliu de Llobregat, Sant Boi, Viladecans, Gavà i Castelldefels. El color seria beige, tot i que al no haver arribat a concloure's, hi ha versions del logo amb color des de salmó fins marfil. 

El tripartit, al veure que el projecte era ineficient i amb massa voltes, el substituí per diverses ampliacions d'altres línies, de les quals no se n'ha dut cap a terme.

Aquestes són:
L1 des d'Hospital de Bellvitge fins El Prat i Sant Boi.
L3 des de Zona Universitària per Esplugues, Sant Just i Sant Joan fins Sant Feliu.
L6 de Reina Elisenda a Finestrelles per Pedralbes.
R3 de L'Hospitalet per Cornellà, Sant Boi, Viladecans i Gavà fins Castelldefels.

Així, la L12 quedà oblidada com un polèmic projecte incoherent.

Però ara ha sorgit la reforma de l'estació de Gràcia de la Barcelona-Vallès, en la que es reformaran les vies i les andanes i s'adaptarà a PMR. En l'informe d'aquest projecte, a part de la destruncalització de les línies L6 i L7 es planteja també la reestructuració dels serveis d'FGC, creant-ne un de nou des de Catalunya fins Les Planes.
Així, seria una línia com la L8 a la Llobregat-Anoia, fins la última estació de la primera corona (si me'n recordo us penjo el projecte constructiu de Gràcia).

A les obres del futur intercanviador li queden dos anys, fins 2013, per ser acabades, així que haurem d'esperar a aleshores per veure què s'acaba configurant.

En la meva opinió, les línies FGC s'haurien d'assemblar més a les de Rodalies de Catalunya, tot i que d'això en parlaré a un altre post.