diumenge, 20 de febrer del 2011

L2 Paral·lel - Badalona Pompeu Fabra

L2: Paral·lel - Badalona Pompeu Fabra. 18 Estacions. 13'7 km.
Bé, animo aquest blog amb una altra entrada, aquest cop de la L2, que quan jo era petit era la més nova i flamant, però portava molta història darrere.

Aquesta línia va sorgir ja al franquisme, l'any 1959, entre...Vilapicina i Sagrera, amb Virrey Amat, Maragall i Viviendas del Congreso (Congrés). Sí, la L2 va ser la segona línia del transversal. Però aquesta línia va durar poc, ja que després de l'extensió des de Vilapicina a Horta el 1968, els anys 70 va ser absorbida per la L5, que venia de San Ramon (Collblanc).

La veritat és que la història de les línies L2 i L5 va molt lligada, tot i ser molt separades i només tenir una correspondència.

El projecte inicial era que la L2 anés de Paraŀlel a Horta i la L5 de San Ramon a Badalona. Però els temps d'obra i la misteriosa aturada de les obres al tram Paraŀlel - Sagrada Família van fer unir la L5, i la L2 va desaparèixer. Els túnels estàven bastant avançats, però l'obra s'abandonà.

Durant els anys 80 a l'estació de Sant Antoni hi hagueren actuacions teatrals per part d'una companyia, i va ser l'única activitat que es dugué allà aquella dècada.

Va ser un succés internacional el que va posar la L2 sobre la taula. Els Jocs Olímpics del 1992. Llavors el govern de Jordi Pujol va decidir endegar les obres i tenir-la enllestida pel 92 des de les instaŀlacions esportives a Montjuïc fins si més no, la Sagrada Família. Com tot en aquest país, es va endarrerir i el primer tram Sant Antoni - Sagrada Família, s'inaugurà el 1995, amb l'ampliació a Paraŀlel uns mesos més tard. Jo recordo quan era petit que hi havia a Sagrada Família com unes barres amb tres llums vermelles que deturaven els combois per a que no anéssin més enllà, suposo que ja s'hi devien fer proves en blanc.

El 1997 va arribar a La Pau, amb Encants, Clot (llavors casa meva), Bac de Roda i Sant Martí. La línia ja prenia cos i es consolidava com un eix de la ciutat, i ara la podem veure plena de gent cada dia, cosa que no passava quan es va inaugurar.

La L2 és la única que abans de que s'inaugurés als mapes sortia amb un color que no era el seu: el taronja. Això es deu a que el plàstic del cablejat que discorre pels túnels és d'aquest color, però es va decidir el lila.

Finalment, l'any 2002, després de l'adaptació a PMR i algun rentat de cara, la línia adquirí un tram de la L4 des de La Pau fins Pep Ventura, entre altres motius degut a que la L4 feia molta volta per la costa i la majoria dels passatgers canviaven a la L2 a La Pau, que era més directa per a accedir al centre de Barcelona (Abans d'arribar la L2 a La Pau, la correspondència més propera de la L4 era Urquinaona L1).

Així, les parades de Verneda, Joan XXIII (nom provisional durant 17 anys, llavors reabomenada Artigues | Sant Adrià), Sant Roc, Gorg i Pep Ventura se sumaren a la línia.

La gran novetat de la L2 era que estava totalment adaptada a persones amb mobilitat reduïda. Actualment ho estàn al 100% les línies L2, L8, L9, L10 i L11, i totes les altres ronden un 80% excepte la L4, amb un 55%.

L'11 de Juliol de 2010 la línia experimentà la seva última ampliació des de Pep Ventura a Badalona Pompeu Fabra, després de 5 anys d'obres, molt per a una sola estació, i que havia topat amb obstàcles com restes de la ciutat romana de Bætulo, cosa que inspirà el seu disseny particular. La L2 es quedà amb 18 estacions, sent encara la 'petita de les grans' al metro de Barcelona.

Una cosa curiosa de la L2 és que els túnels entre Sant Antoni i Sagrada Família són al més pur estil del tube londinenc i els dos sentits són independents. Si us hi fixeu, de Sant Antoni a Tetuan els trens van al revés, és a dir per l'esquerra com a Londres. A partir de Monumental van com a la resta de la xarxa. Això és perquè el revolt per passar de la Gran Via al carrer Marina és massa tancat, i un túnel passa per sobre de l'altre per fer el revolt menys pronunciar.

També dir que, com ja veurem al post de la L3, l'estació actual de la L2 va pertànyer, segons tinc entès, a la L3B entre els anys 70 i 80 i després es va aprofitar per a la nova línia.

Però a aquesta línia li espera un canvi radical: Les seves ampliacions, polèmiques, modificades i complexes, la portaran a perdre una estació, Paraŀlel, i des de Sant Antoni anar a buscar la L3 a Poble Sec i creuar amb 3 parades Montjuïc, per anar a parar a la Zona Franca i enllaçar amb la L10 a Foc Cisell, amb la L9 a Fira 2 | Pedrosa, i finalment unir-se a aquesta a la següent estació, Parc Logístic, per a seguir juntes pel Prat de Llobregat i l'Aeroport. Això li comportarà 16 noves estacions, quasi duplicant les actuals.

Per la banda de Badalona tot ha estat especulacions. Al PDI 2001-2010 es preveia ampliar-la via Casagemes i Canyadó fins Morera, per sobre l'autopista, i d'allà que sorgís un metro lleuger, L13, fins l'hospital Germans Trias i Pujol (Can Ruti), però aquest projecte va desaparèixer al PDI 2010-2018. Ara estem a l'espera del PDI de Convergència, però de ben segur que no hi apareixerà res de nou.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada