dimecres, 23 de febrer del 2011

Transport Públic Gratuït

Aquest post el vaig ja publicar al meu blog de política www.lewgratz.blogspot.com . 

Aquí em vull plantejar la gratuïtat del transport públic, és a dir, que no paguéssim quan anem a utilitzar el metro, el bus, tram, tren, etc... Aquesta acció, la de validar les nostres T-10's, seria, més que eliminada, traduïda en un impost de transport sostenible, que cobriria els gastos de la xarxa de transport públic i que pagaria tothom, fins i tot qui no l'utilitza, penalitzant així l'ús del vehicle privat. 

Per altra banda, seria un estalvi molt considerable, ja que, posant l'exemple de la xarxa de metro de Barcelona com a plantilla per a l'explicació, quant es gasta TMB i FGC en validadores, màquines expenedores de bitllets, revisors, els propis bitllets...?

Fa un temps vaig llegir un article en el que es parlava del frau al metro. Col•locar 3 màquines validadores de bitllets noves substituint els torniquets en l'accés d'una estació costava X€. Les estacions tipus de la nova L9 en ténen 6 de mitjana. Sort que ténen un sol accés, ja que només en les 12 noves estacions del tram IV (compto Santa Rosa, que li queda poc per obrir) s'han gastat 46X€. I ja no sé quant costen les expenedores.

És una despesa molt important i que tarda molt en ser amortitzada. Pensem que els bitllets que paguem i gastem només signifiquen un 50% de la financiació del transport públic. Llavors perquè no fer el 100%?

No hi hauria frau, ja que tothom es "colaria" i pagariem tots igual a casa, tampoc farien falta els revisors, que, sense reduir la despesa (no estic dient que paguéssim menys) se'ls podria reconvertir en agents de seguretat, ja que una de les problemàtiques del metro és la seguretat.

Aquells diners que es dediquen als catxarros que posen per tot arreu per les T-10's es podrien dedicar, per posar exemples, a adaptar amb ascensors estacions que no en ténen, que són unes quantes:

L1 Rambla Just Oliveras
L1 Torrassa
L1 L5 Plaça de Sants
L1 L3 Espanya
L1 L4 Urquinaona
L1 Clot
L3 Poble Sec
L3 L4 Passeig de Gràcia
L3 Vallcarca
L4 L5 Maragall
L4 L5 Verdaguer
L4 Jaume I
L4 Ciutadella
L4 Bogatell
L4 Llacuna
L4 Poblenou
L4 Selva de Mar
L5 Collblanc
L5 Virrei Amat
L6 L7 Gràcia
L6 Sarrià
L7 El Putxet

També millorar les andanes d'algunes estacions deteriorades, noves ampliacions, millorar instalacions en general...

Pensem que a la L9 s'hi ha d'inaugurar en els pròxims 4 anys 40 estacions més, més la d'Ernest Lluch de la L5. Això són 41 estacions, multiplicades per 6 validadores, 246, i això pel preu d'una validadora: 246X€. Es gastaràn 246X€ en 4 anys que no fan falta.

Per altra banda, l'impost que proposo seria sostenible, ja que penalitzaria aquells ciutadans que utilitzen el vehicle privat, que també finançarien el transport públic. Pensem ara en la demanda. Si és gratuït, hi haurà gent que ara no l'utilitza que començarà a utilitzar-lo, en detriment del cotxe, que sortiria més car bàsicament perquè més barat que lo gratuït no seria.
No és una bona idea? Jo crec que estaria molt bé!

(El preu de les X aquestes el posaré quan trobi l'article o ho descobreixi per algun altre lloc)
 


Validadores al Vestíbul de Bon Pastor (L9/L10)

5 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. La veritat es que és molt bona idea, però per a que la gent estigués disposada a pagar per una cosa que de moment no utilitza (em referisc a la gent que ara va en cotxe) les administracions haurien d´oferir el millor transport públic possible, és a dir: línies en tots els barris, perquè seria una putada pagar per una cosa que no pots utilitzar.
    Jo sóc de València i aquest punt no es compleix ni de lluny. Encara n´hi han molts barris sense metro.

    Saltuacions, i m´agraden els teus blogs.

    ResponElimina
  3. Bones!!! Molt bon post, tot i que no estic a favor de la gratuitat: es inassumible economicament, no crec que hi hagi gaire gent disposada a que s'apugi la retenció fiscal ja de per si desproporcionada a la que estem sotmesos els treballadors...
    Si no ho has fet, et recomano un article que vaig escriure, on surt la meva posició sobre el tema: estaria encantat de poder discutir-ho amb tu :)

    Salut!!!

    ResponElimina
  4. S'hauria d'analitzar bé, per veure com s'hauria de enfocar, però es inviable que el bitllet de metro/bus/rodalies/fgc pugi cada any per sobre del IPC, es vergonyos. Total per a que quatre directius s'els embotxaquin? Però si que s'hauria de trobar una solució poder més mixta. O progressiva.

    ResponElimina
  5. El problema del nostre model d'estat de benestar és que ens queixem del sistema impositiu i exigim molts serveis perquè "esque en Finlandia viven de puta madre". La realitat és que a Finlàndia se'ls traginen a impostos, i en conseqüència, ténen uns serveis molt bons. El problema no són els impostos, el problema és la corrupció, el sistema judicial i la mentalitat espanyola de donar poc i rebre molt.

    ResponElimina