dimecres, 30 de març del 2011

L3: Zona Universitària - Trinitat Nova

L3: Zona Universitària - Trinitat Nova. 18'4 km. 26 estacions.

La línia indiscutiblement pionera al metro de Barcelona va ser, precisament, la que va acabar perdent dues posicions al nomenclàtor i es convertí en la L3 que coneixem avui en dia.

La L3 té molta història, no només per haver nascut ara fa 77 anys, sinó per haver també creat la L4, fusionat la L3b i per les seves nombroses estacions fantasma.

El primer tram entrà en servei el 31 de desembre de 1924, i només comptava amb les estacions de Catalunya, Aragó (Passeig de Gràcia), Diagonal i Lesseps.
L'any següent Fontana obrí les portes i X anys més tard ho fé també Liceu.

Amb el ramal de les Rambles se'n obrí un altre des d'Aragó per la Via Laietana que inclogué Urquinaona i Jaume I el X i Correus l'any X.

Posteriorment s'obrí Fernando, ja al franquisme (1946) i Atarazanas (Drassanes) i Pueblo Seco (Paraŀlel) l'any X. El 1972 es tancà el ramal laietà per a constituir-lo com a L4, i tres anys després s'inaugurà la LIIIB (L3b), primer entre Zona Universitària i Tarragona i després d'allà a Pueblo Seco, creant-se l'andana que avui és de la L2.

Com les dues línies tenien sistemes d'alimentació elèctrica diferents, no es pogué constituir com a única fins que s'adaptà la L3 a catenària.

Amb el canvi de nomenclàtor de 1982, les estacions de la L3 canviades fóren:

Roma Renfe > Sants Estació
España > Espanya
Parlamento > Poble Sec
Pueblo Seco > Paraŀlel
Atarazanas > Drassanes
Liceo > Liceu
Cataluña > Catalunya
Aragón > Passeig de Gràcia

Després d'aquest caos, i la unió de les dues línies en n'hem adonat que la L3 funciona com si en fóssin dues de verticals amb el vèrtex a Drassanes. Hi ha hagut molts projectes de modificacions, unions i absorcions amb la L4, ramals nous, etc... però cap en ferm, potser una de les raons més sòlides és que tan a prop del mar és difícil fer invents.

Seguint la cronologia el 1985 la línia s'amplià per primer cop des de la terminal alta: de Lesseps a Montbau, via Vallcarca, Penitents i Vall d'Hebron.

Allà s'hi quedà temps fins que el 2001, resseguint la Ronda de Dalt, s'inauguraren Mundet, Valldaura i Canyelles. Aquesta ampliació no es completaria fins el 2008, quan enllaçaria amb la L4 i la L11 a Trinitat Nova, passant per Roquetes.

Passant a l'apartat de projectes, per la banda Besòs es vol portar fins a Trinitat Vella, ja que per connectar les zones altes de Barcelona amb la riba dreta del riu no hi ha altra manera que passar per La Sagrera, i estalviaria molt de temps.

Al Llobregat hi ha follón. El projecte oficial de l'anterior govern marca un fotimer d'estacions i moltíssims revolts, el que faria del trajecte Sant Feliu - Zona Universitària un circuit interminable passant per Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Esplugues de Llobregat. Les parades intermèdies serien:
Sant Feliu Centre
Sant Feliu Consell Comarcal (Trambaix)
Torreblanca / El Pla dels Vents
Sant Joan Despí (Trambaix i Rodalies)
Fontsanta (Trambaix)
Hospital Comarcal del Baix Llobregat / Hospital Moisès Broggi
Sant Just Centre
Esplugues Centre (Trambaix)
Finestrelles|Sant Joan de Déu (enllaç amb L6)

A aquest projecte li ha sortit Moltes veus crítiques, i amb raó. En comptes de fer un trajecte directe fa un zig-zag exagerat per totes les poblacions per a acontentar a tothom, i que al final serà a ningú. Esperem que CiU apliqui coherencia d'una vegada i modifiqui aquest projecte.

Per a veure el meu projecte propi, podeu anar a l'entrada "Merda per al Baix Llobregat".

2 comentaris:

  1. la L3 (LIII i LIIIB) s'unifica tota a 3er. carril i no a catenària. Aquesta vindria anys després.

    ResponElimina
  2. Pero lo que seria interessant es ampliar la L6 desde Reina Elisenda cap a Sant Feliu, crear un enllaç a Finestrelles entre L3 y L6 i aixi crear dues linees que poguin servir tot lo que s'ha de servir i aixi no fer tant giravolts absurds.

    ResponElimina